Vant frem overfor kunde som ikke betalte
En av våre klienter hadde utført en håndverkertjeneste for sin kunde. Kunden mente at arbeidet var utført mangelfullt og holdt derfor hele betalingen tilbake. Vår klient mente at det ikke forelå en mangel, men tilbød seg likevel å komme hjem til kunden for å gjøre en siste «finish». Kunden ble imidlertid ikke fornøyd, og nektet fremdeles å betale for arbeidet. Saken endte da i Bergen tingrett.
Håndverkertjenesteloven § 17 stadfester når en håndverkertjeneste er mangelfull. Etter bestemmelsen foreligger det en mangel «dersom tjenesten ikke fører til det resultatet som forbrukeren i samsvar med § 5, § 6 og § 9 (3) har rett til å kreve eller som ellers er avtalt». Dette betyr at tjenesten skal oppfylle vanlige krav til anvendelighet, utseende, varighet og sikkerhet.
Håndverkertjenesteloven § 32 regulerer fastsetting av prisen ved utførelse av håndverkertjenester, og slår fast at der pris ikke er avtalt «skal den reknes ut på vanlig måte for tilsvarende tjenester på avtaletiden (gjengs pris), dersom denne prisen er urimelig»
I vår sak kom domstolen frem til at kunden ikke kunne holde tilbake hele betalingen ettersom det ikke forelå noen mangel ved vår klients arbeid. Vår klient vant derfor frem med sitt krav på betaling og at det ikke forelå en mangel. Som følge av at vår klient vant saken, ble klienten også tilkjent sakens omkostninger.
Da kunden ikke betalte etter rettssaken, brukte vår klient vårt inkassobyrå – Invoice inkasso – til å sikre og inndrive pengekravet. Klienten var veldig fornøyd med bistanden han fikk fra vårt kontor.